torsdag 29 mars 2012

Sex, sprit och ätstörningar

Fridah Jönsson har gjort något så ovanligt som skrivit en handbok om tonåringar till föräldrar – med hjälp av tonåringar själva. Fridah insåg att det finns en massa böcker med temat ”lär känna din tonåring”, ”så här klarar du av din tonåring” med flera – men att alla är skriva av vuxna. Alltså personer som själva inte är tonåringar. Det tyckte Fridah (som är född 1992) var knas, och bestämde sig för att ta saken i egna händer.

Resultatet är boken Sex, sprit och ätstörningar – Tonåringarnas handbok till föräldrarna. I den skriver olika tonåringar om ämnen som alkohol och droger, skola, stress, skilsmässor, sex, ätstörningar och depressioner, för att nämna några ämnen. Allt för att utbilda okunniga föräldrar om hur det verkligen ser ut för tonåringar idag.

Det tråkiga med boken är att den på sätt och vis känns ganska homogen, det vill säga att de tonåringar som skriver i den verkar ha lite liknande bakgrund och upplevelser (nästan alla kommer från små- eller mellanstora städer i Sverige, har typiskt svenska namn, och är väldigt duktiga på att skriva). Men å andra sidan, så är den, precis som Frida hoppades på, något som inte funnits tidigare (vad jag vet!).

Jag är inte förälder, och inte tonåring heller längre, men det var inte jättelängesen jag var det (tycker jag), och jag tyckte det var kul att läsa boken för att se om jag kunde känna igen mig och mina kompisar från tonårstiden i den. Och ja, det kunde jag definitivt. Så, vad jag försöker säga är att den är inte nyttig bara för föräldrar att läsa – och jag tycker föräldrar borde läsa den! – den kan också vara rolig för dig som tonåring, eller som är något äldre, att läsa för att se om du känner igen dig eller inte. Och om du inte gör det, så är väl det din öppning till att fatta pennan och skriva en egen föräldrahandbok!

Du kan också se ett inslag om boken från TV 4:s morgonprogram, med en intervju med Fridah, här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar