fredag 16 september 2011

Dagens topplista - filmcitat

Hej! Då är det premiär för mig här på Library Ninjabloggen. Jag heter Gabriella och är ny ungdomsbibliotekarie på Hisingens bibliotek. Men lugn, Liza är kvar - vi har bara blivit fler :)

Så en topplista är vad som gäller. Temat kunde inte vara mer passande. Det är bara att erkänna, jag är en listperson. Skriver listor jämnt. Det är att göra-listor, att köpa-listor, att se-listor eller varför inte en liten att läsa-lista. Mitt listberoende är så utbrett att jag faktiskt ibland skriver en lista på saker som jag redan gjort - bara så att jag kan stryka punkt för punkt (kanske borde söka för det?)

I alla fall min första lista blir en topp tio över bästa filmcitat någonsin (enligt mitt tycke och smak, utan inbördes rangordning):

# "Do or do not. There is no try" - Yoda, den bäste av dem alla. I filmen Star Wars: empire strikes back (5.an). Star Wars är i övrigt en av de bästa filmerna någonsin (och då framför allt de tre första, alltså nr 4, 5 & 6).

# "How you doin´?" - Joey (Matt LeBlanc) i Vänner (ok, jag vet att det är en tv-serie, men den är alltför bra för att hoppa över).

# "Monday, Tuesday, Thursday, Wednesday" - ursprungligen från klassikern Gudfadern, men Tom Hanks använder även citatet i filmen You got mail (lite mer min typ av film, btw).

# "I want the truth!" "-You can´t handle the truth!" - Tom Cruise vill veta sanningen av Jack Nicholson i filmen A few good men.

# "Nobody puts baby in the corner" - Patrick Swayze i Dirty dancing. Enough said...

# "Run Forest, run" - Tom Hanks i sin paradroll: Forest Gump. Filmen som även har supercitatet: "My momma always said: Life is like a box of chocolate, you never know what you will get".

# "Tyngden på dalskidan, älskling" från Sällskapsresan 2: Snowroller. Varje gång man står i en skidbacke har man bara lust att skrika dessa ord. Och "Jag är inte rädd, jag kan flyga" från Sällskapsresan, passar att säga i oväntat många sammanhang. Dessa två blir de svenska bidragen på listan.

# "Show me the money, SHOW ME THE MONEY" - Tom Cruise i filmen Jerry Maguire.

# "ET phone home" - Det var på den tiden man tog cykeln i luften och telefoner utan sladd i väggen var futuristiska inslag som man viftade bort som för osannolikt.

# "Joddelade, joddelade hoppsan vilken dag" - Robin Hood goes Disney.

Som avslutning på denna lista kan jag bara säga: "Hasta la vista, baby" eller: "I´ll be back" och under tiden: "May the force be with you". Och om du vill låna en film kan du göra det på biblioteket - gratis!

ps. mer om mig blir det nästa vecka då Liza ska fråga ut mig här på bloggen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar