tisdag 5 juli 2011

Kärlek och basket

Nu har jag läst klart sista(?) delen i berättelsen om Turk och Ayla, Sista skottet (låna här). För er oinvigda stackare kan jag köra en snabbgenomgång av läget inför denna bok: Turk och Ayla spelar basket, mycket basket, och är bra på det. I förra boken började de flörta med varandra efter att ha sprungit på varandra i olika baskethallar och det är kärlek på gång. När Sista skottet tar vid fattar man snabbt att den spirande kärleken kraschat. Ett besök hemma hos Ayla i början av sommaren slutade i katastrof och sen dess råder det en istid mellan dem. Men den där kärleken är som bekant inte helt lätt att ta kål på och när de båda ska på samma basketläger vaknar de slumrande känslorna till nytt liv. Problemet är bara hur man ska lyckas bli själva så man kan snacka utan en massa jobbiga kompisar som lägger sig i?

Som jag sagt tidigare är jag ingen basketfantast då man inte får tackla plus att jag inte kan hoppa högt. Däremot gillar jag Niklas Krogs böcker om Turk och Ayla. Han lyckas verkligen skildra hur trevande och för jävla svår kärleken kan vara. Det är ingen sportbok egentligen utan snarare utgör basketen en ram för kärlekshistorien och det gör den bra.

Stick iväg och läs nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar