måndag 23 maj 2011

Inget tjurdödarvapen direkt...

-Vad skulle du hit att göra, jävla diva, du kunde väl för fan ha stannat kvar i Vasa, din lögnhals.
-Jag blev faktiskt aldrig tillfrågad, och om det skulle hänga på mej är jag beredd att krypa tillbaka dit baklänges, man har tvingat mej hit ut på vischan och allt är värre än jag väntat.

En bok jag läste nån gång i slutet på gymnasiet och som jag tyckte var sjukt bra är Anna Lena Härkönens (bor och verkar i Finland) Tjurdödarvapnet. Det är hennes debut och den kom 1984 (1985 kom den på svenska) då hon var 19 år. Den boken vann det Finska litteraturpriset Kiitos kirjasta -mitali (på svenska: tack för boken-medaljen) och blev en stor succé.

Boken utspelar sig på 80 talet och handlar om 16 årige Alpo som är trött på skolan, trött på morsan, trött på det mesta. På sommarlovet blir han tvingad att flytta från staden Vasa där han bor till släktingar på landet. Han skall hjälpa till med arbetet på gården där under sommaren.Detta är inget Alpo själv valt, vill eller haft något att säga till om!

Alpo som ser sig som en världsvan storstadsbo hamnar hos släkten ute på landet och den sommaren blir en riktigt rolig och bra roman om att växa upp. Om kärlek, fylla, sex med mera. Det är även en fin skildring av den finska glesbygden. Tror jag! Jag har tyvärr aldrig varit i Finland.

Boken har massa roliga karaktärer och mycket som man kan relatera till och allt berättas av Alpo med mycket ironi och svart humor.

Kanske låter det inte så lockande med en finsk bok från 80 talet om en snubbe som flyttar ut till landet. Men det är det, jag lovar!

1 kommentar:

  1. Minns att jag läste den i ett sträck en natt nån gång i tonåren. Bra bok!

    SvaraRadera