tisdag 31 januari 2012

Intervju med Marta Söderberg

Hur skulle du beskriva din bok Sista chansen för någon som inte har läst den? 
En ganska lättläst bok som förhoppningsvis kan de ge läsaren en liten inblick hur det kan vara att vara fjorton år och helt vilsen i en sluten och främmande miljö. Själv tycker jag att den är förhållandevis lättsam trots det svåra som beskrivs. Min ambition var aldrig att skriva en ”tung och viktig” bok, utan jag skrev den mest på skoj, något som jag tror avspeglar sig i texten.

I din presentation på förlagets hemsida skriver du att du varit med om liknande saker som huvudpersonen Jacky i din bok. Har du några råd att ge andra som hamnar i en liknande situation? 
Ja, det stämmer att jag i likhet med Jacky placerades på en låst avdelning. Även om min tonårstid var mycket mer destruktiv och kaotisk än Jackys då jag slussades omkring på ett tiotal institutioner. Mitt råd till alla dem som befinner sig på något behandlingshem är att försöka använda sig av tiden på bästa sätt. Att jobba med sig själv och de orsaker som gör att livet inte riktigt fungerar. Att hitta andra uttryckssätt än de destruktiva. Det kan vara att måla, prata, skriva, ja vad som helst egentligen. Det viktigaste är att finna sitt eget sätt för att få ut allt det där som skaver inuti. Och att när det känns som mest hopplöst, när man kanske inte vill längre, be om hjälp! För det finns schyssta vuxna, som bryr sig och som orkar hålla fast vid dig när du själv inte längre kan. Och kanske viktigaste av allt: Att aldrig någonsin sluta tro på dig själv trots att hela världen säger att du är ett hopplöst fall.

Har du någon ny bok på gång?
 
Just nu håller jag på med lite olika projekt. Bland annat ett som handlar om en ung tjej som brottas med självskadebeteende. Och även ett som jag tror räknas som en spänningsroman, vilket känns otroligt befriande att skriva eftersom jag inte har någon som helst koll på genren. Men än så länge har jag ingen ny bok ”på gång.” Förhoppningsvis kommer jag hinna avsluta något av projekten snart och sedan är det upp till förlaget.

Vad läser du helst själv? 
Jag läser faktiskt inte så mycket och har heller aldrig gjort det. Och i och med att jag själv började skriva och att jag även pluggat relativt mycket har jag blivit ganska så ”mätt” på text. Samt att jag blivit alltför kritisk. Vilket är jättetråkigt. Jag kan många gånger sakna den där förmågan man hade som yngre när man lite mer förbehållslöst kunde förlora sig i böcker. Men om jag läser något blir det oftast ungdomsböcker, helst crossover. En bok som jag läst om många gånger är Säg något av Laurie Halse Anderson.

Läser du några bokbloggar? 
Nej, inte för närvarande.  Jag gjorde det precis i början när min bok kommit ut för att läsa recensioner. Något som jag inte kommer att göra om… Men det som jag upptäckte då var hur många bra bokbloggar det faktiskt finns och som ofta drivs av ungdomar. Detta gjorde mig jätteglad.

Om du var en poplåt vilken skulle det vara? 

Så himla svår fråga då det finns så mycket bra musik. Är faktisk helt beroende av musik för att kunna skriva. Men jag får väl ta dagsformen. Så idag skulle jag vara ”Get some” av Lykke Li.

Tack för intervjun! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar