torsdag 31 mars 2011

Intervju: Liza

Här kommer första presentationen om vilka vi på Library ninjas är. Först ut är Liza, som jobbar som ungdomsbibliotekarie på Hisingens bibliotek. Det är Kristian som har ställt frågorna till henne:

1. Du Liza, varför är du bibliotekarie och inte djuphavsdykare eller snowboardproffs?
Jag har för liten lungvolym för att bli djuphavsdykare, och är för frusen av mig för att jobba som snowboardproffs… Men för att i övrigt motivera varför jag jobbar som bibliotekarie är det för att det är skithäftigt – jag får dela ut gratisgrejer, till alla som vill ha det, hur mycket som helst, hela dagarna!
2. Vad är det bästa och det sämsta med att jobba som bibliotekarie?
Bästa: ovanstående. Och att jag får tips kring och en massa inspiration till vad jag vill se/läsa/lyssna på/göra.
Sämsta: jag hinner inte med att se/läsa/lyssna på/ göra allting som jag vill.

3. Om du skrev en bok, vad skulle den handla om?
Oj… Högskolan förstörde ju min kreativitet, hrm. Så det skulle antagligen bli något ganska torrt, som hur djurrätt och feminism hänger ihop till exempel. Eller så skulle jag ta upp min gamla haiku-skill och ge ut en samling med grymma haiku-dikter!

4. Vilken musik brukar du lyssna på när du läser?
Ordlös musik. Inget som man ”måste” lyssna på djupa texter till. Som hissmusik fast bra, typ. Vi snackar dubstep, elektroniskt, eller reggae i djup baktakt.

5. Vilken är den absolut sämsta bok du läst alla kategorier?
Böcker jag tycker är riktigt kassa brukar jag ju aldrig läsa ut… Men jag tyckte verkligen inte om Sommaren jag blev vacker av Jenny Han. Den tyckte jag var kass.

Häng kvar, för imorgon kommer en presentation av ungdomsrummet på Hisingsbiblioteket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar