måndag 21 september 2009

Nr 8 på listan - check!

Nr 8: Randa Abdel-Fattah - Tio saker jag hatar med mig själv

Jag har nu läst ut ännu en bok på min måste-läsa-lista och börjar sakta beta mig av neråt halvlek. Randa Abdel-Fattahs Tio saker jag hatar med mig själv är boken för dagen. Det är en välskriven och ganska rolig historia om utanförskap, rasism, identitet och vänskap.

Berättelsen utspelas i Australien och huvudperson är en tjej som heter Jamilah. Jamilah har ett problem: hon har libanesiskt-muslimskt påbrå men vågar inte riktigt stå för sin bakgrund och de fördomar som detta medför. I skolan kallar hon sig Jamie och har blå kontaktlinser och har färgat håret blont. Inför sina klasskompisar låtsas hon inte om sina muslimska rötter och säger inte ifrån när de fäller rasistiska kommentarer. Istället gör hon allt för att smälta in och accepteras av de populära eleverna på skolan. Frågan är inte om utan när hennes båda världar kommer att frontalkrocka och frågan är vilken sida av henne som kommer dominera i slutändan: Jamie eller Jamilah?

Man lider med Jamilah som med sin Jamie-identitet söker uppmärksamhet i skolan samtidigt som hon tycker om sin muslimska bakgrund utan att våga stå för den.
Läs denna medryckande historia om hur Jamilah både vill ha kakan och äta upp den! Den är både rolig och tänkvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar