tisdag 7 februari 2012

Utan Facebook i ett halvår

Har du någon gång funderat på hur det skulle vara att leva utan Internet? Utan dator över huvudtaget, utan iPhone eller annan mobil, utan MP3-spelare, till och med utan micro och spis?

Jag håller just på att läsa en bok som heter Nedkopplad. En familj. Ett experiment. Ett liv utan teknik., som handlar om en familj som bestämde sig för att göra allt det. Eller tja, mamman i familjen bestämde att de skulle göra det. Och nej, de flyttade inte ut i djungeln eller något sådant, utan de slog av strömmen i sitt hem. Och plockade ur alla batterier ur telefoner. Och det här är en bok som baseras på en verklig händelse, och alltså inte bara någon berättelse.

Stearinljus, böcker, anteckningsblock och kallvatten blev kvar. Och sällskapsspel. Att umgås med varandra och med kompisarna. Efter två veckor slog de på strömmen igen men ingen fick ändå använda Internet, dator, telefon, MP3-spelare och liknande på ett halvår. Jag tror det kan vara svårt att förstå vilken omställning det verkligen är innan man försöker sig på det själv, och det är grymt intressant att läsa om.

Jag gillar inte riktigt stilen boken är skriven i, den är lite för ”klämkäck” och har en fånig ton, och mamman i familjen– som är den som skriver boken – verkar förfasas över sina barns Internet- och datorvanor lite för mycket. Men det är en kittlande tanke att våga försöka sig på något sådant här själv. Jag vet inte om jag gör det. Läs du med, och avgör om du skulle våga!

3 kommentarer:

  1. Men detta är ju bara på låtsas! Jag följer en blogg från Nepal, skriven av Razeno i Katmandu. Verkligheten här är elektricitet 2-14 timmar om dagen, annars har du stearinljus. se bild 1.
    Vatten får du från tankbilar en-två gånger i veckan, annars samlar du regnvatten på taket av ditt hus. se bild 2.
    Bensin till bilar och motorcyklar är dyrt och svårt att få tag i. se bild 3.
    Köksgas, för att laga mat finns inte tillräckligt. Säljs på den svarta marknaden eller så betalar du "under bordet" se bild 4.
    2012/02/06
    http://razeno.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Givetvis är det det. och högst frivilligt, vilket gör att det verkligen inte går någon nöd på de som "tvingas stå ut" med elekroniklösheten. Inte desto mindre känns det långt från min egen verklighet, och får mig att fungera över mina elektronikberoenden...

    SvaraRadera
  3. Jo, visst är det en mer krass verklighet i Nepal vilket ger en perspektiv men samtidigt har vi en viss livsstil/levnadsstandard här i Sverige som man får förhålla sig till. Då blir det ju "på riktigt" för oss utifrån våra förhållanden.

    SvaraRadera