onsdag 5 oktober 2011

Hey, it's pysseldags

Idag kändes det riktigt blåsigt och höstmörkt ute. Så jag funderade på vad man kan pigga upp sig med i mörkret, eftersom det är något vi kommer få stå ut med ett tag framöver. Och då gick det upp för mig varför jag helt automatiskt började lägga pärlplattor häromdagen – något som jag inte gjort sedan kanske januari. Det är för att mina pysselgener börjar bli aktiva ungefär samtidigt som det blir mörkt och kallt ute, och alla ställen att vara på som är varma (och inte är hemma) kostar pengar att hänga på. Funkar dina pysselgener på samma sätt? I så fall är det här två tips för dig.

Det här är generation 2 av sjyssta, enkla figurer att kunna göra själv. Om vi utgår från att amiguramis är generation 1. Men jag kan inte virka, så det här passar mig perfekt. Det kallas filtisar! Allt som behövs är filt-tyg (billigt), nål, tråd och kanske lite pärlor eller annat som du kan hitta hemma att dekorera med.

Boken Filtisar (av Nelly Pailloux) och Zombie-filtisar (av Nicola Tedman) visar sammanlagt 36 olika söta, snygga och roliga figurer du kan göra själv, utan att behöva slita håret av dig med stickning/virkning/knypplig/annat jobbigt. Tydliga steg-för-steg-instruktioner för varje figur för hur du klipper, syr, klistrar och dekorerar.

Jag har inte kommit igång med att göra några filtisar ännu, har än bara bläddrat i böckerna, men är redan helt kär. Höst – du är välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar