fredag 30 september 2011

Hoppar bokstäverna när du läser - är all text obegriplig och svår att få ihop - har du dyslexi?

Att ha dyslexi innebär att du har svårt för att läsa eller skriva text. Något som faktiskt är väldigt vanligt i vårt avlånga land. Man räknar med att minst 25% av Sveriges befolkning har läs- och skrivsvårigheter.


Detta uppmärksammas i nästa vecka då det är europeiska dyslexiveckan.


Jag tänkte därför ta tillfället i akt och tipsa om något som vi här på biblioteket kallar för kombinerat material. Det vill säga en vanlig bok plus cd-skiva (kallad daisy) som följer med boken. Skivan sitter på insidan av bokens pärm/omslag. Supersmart om du har svårt för att läsa en hel bok - då kan du samtidigt lyssna på berättelsen.


Här kommer fyra tips på just sådant kombinerat material:


Vampyrens märke av P.C. Cast
Zoeys DNA är speciellt även om hon inte vet om det. Hon är en blivande vampyr. Detta får hon veta en dag i skolan när hon får vampyrens märke i pannan. Hon vill inte bli vampyr, men har inget val utan måste bege sig till Nattens hus, en skola där blivande vampyrer genomgår sin förvandling.

En berättelse med mycket magi, kärlek och död! Vampyrens märke är den första delen i serien: House of Night.

Avhopparen av Kim Olin
Simon har hoppat av skolan och gör sig en karriär inom knarkhandeln. Men en dag måste han välja sida. En spännande och lättläst thrillerserie i gangstermiljö.


Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck
Åh, vad jag tycker om Johanna Lindbäcks böcker. Det är riktiga feel-good berättelser fyllda med humor, kärlek och våndan av att vara tonåring. Agnes flyttar med sin familj från Stockholm till Umeå och får på så vis chansen att starta om på nytt. Ingen känner henne i Umeå och hon kan vara/bli precis den hon själv vill. Det vill säga - helt Normal! Men allt blir inte riktigt som hon tänkt sig...





Utan att säga hej då av Kerstin Erlandsson-Svevar

"Jag tittar länge på lövet som ser ut

som ett svart hjärta.


Då förstår jag: Du är mer än en

Kompis för mig. Mycket mer.

Men det har jag inte förstått.

Inte förrän nu.

Det var mig du skulle ha kysst.

Det skulle vara du och jag.

Nu vet jag det.

Men nu är det för sent."

Ur boken Utan att säga hej då. Det här är en kärlekshistoria i lättläst format och med tillhörande ljudbok.

Så varför inte kolla in på ditt lokala bibliotek och se hur de uppmärksammar dyslexin i nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar