onsdag 22 juli 2009

Äntligen färdigläst...

Nu har jag äntligen läst klart Shoo bre av Douglas Foley. När jag arbetade som skolbibliotekarie var Shoo bre en av de böcker som var mest utlånade och mest omtalade. Jag kom mig aldrig för att läsa den då men det har jag tagit igen nu.

En sak i taget.

Shoo bre handlar om förortskillarna Elias och Oscar. Elias, en halvkriminell kille som snart ska sluta nian, umgås mest med sina kompisar Josef och Mojo. De röker, snackar om tjejer och om hur de ska slå ihjäl tiden. Elias har tänkt att han ska skärpa sig för sin mammas skull och inte bli tagen av polisen igen. Det verkar funka bra ända tills han får ett erbjudande av den äldre kompisen Fadi om en stöt som kommer ge massor av lättförtjänta pengar. Samtidigt börjar han få upp ögonen för den vackra tjejen Zeynep. Problemet är bara att hennes familj vill att hon ska gifta sig med en muslimsk kurd och ett förhållande med Elias, som är kristen syrian, är helt otänkbart.

Andra kärleksproblem har Oscar. Han går också i nian och är en begåvad elev som är engagerad i elevrådet och skoltidningen. När klassen får en ny, ung svensklärarinna som heter Kristina blir han i smyg förälskad i henne. De har en del kontakt pga. arbetet med skoltidningen och lär känna varandra. Då händer det otroliga - Oscars vildaste fantasier blir plötsligt verklighet då de i hemlighet blir ihop! Men hur ska det kunna funka när han är hennes elev?

För er som läst bloggen ett tag vet att jag redan läst uppföljaren Shoo len (som i min mening är bättre) och har så att säga fått gå tillbaka till rötterna. Shoo bre är ingen dålig bok men Shoo len är mer spännande och trovärdig (historien om Oscar och svensklärarinnan känns väl otrolig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar