torsdag 24 februari 2011

Finns det något "heroine chick"? Knappast...

Här kommer en av mina absoluta favoritfilmer, som också borde räknas in som en av de absoluta misär-filmerna. Jag har nog sett den här filmen tio gånger och den är precis lika märklig, lika jobbig, lika komisk, och lika miserabel, varje gång. Vilken film snackar jag om? Trainspotting såklart.

Filmen utspelar sig i Edinburgh, där den heroinmissbrukande Mark Renton lever med sina minst lika nergångna polare, hänger runt, och gör inte mycket annat sticker sprutor i armarna. Renton gör ännu ett försök att ta sig ur sitt missbruk, och vi får följa honom genom en demonisk avgiftning - bokstavligt talat - där vi får se vad det är Renton ser i sina febersyner. Men vart ska man ta vägen och vem ska man umgås med, om man är ren, medan alla ens kompisar fortfarande pundar och begår brott? Man kan väl säga att Marks försök att fortsätta hålla sig ren går sådär…

En ond spiral, personer som inte lyckas ta sig ur sina missbruk, total 1980-tals-arbetarklassmisär, och den jobbigaste scenen av alla där två heroinmissbrukare försöker ta hand om sitt nyfödda barn. Ändå kan jag inte slita mig från den här filmen - inte bara för misären utan samtidigt även för de grymma karaktärer som är med, den fantastiska dialekten, och den märkliga och väldigt mörka humor som finns i filmen. Den finns såklart att låna på biblioteket; att beställa/reservera med vuxenkort, eller låna från 15 år om du är på ett bibliotek där den finns inne. Den finns även som bok, men den har jag inte vågat läsa än. Och glöm inte kolla trailern, med världens bästa soundtrack till:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar