onsdag 29 maj 2013

Spökböcker och pojkflickor


På biblioteket i Kärra där jag jobbar finns det en stor efterfrågan på böcker med spöktema bland tjejer och killar i åldern 10-13 ungefär. Det verkat finnas ett oerhört sug efter spök- och övernaturliga böcker. Det kan jag förstå. Jag tycker själv att det är spännande och lite nervkittlande att läsa sådana böcker och se sådana filmer. Hur som helst så försöker jag bygga upp ett litet förråd av den här typen av böcker att ha och sticka i händerna på kidsen när de kommer och frågar efter dem. Så vill ni ha boktips kära kollegor eller läsare av bloggen är det bara att fråga mig för jag har ett litet lager på några titlar jag kan tipsa om..
Nu senast har jag läst den nyaste boken av Kerstin Lundberg Hahn som heter barnkolonin, och ja som ni hör och förstår på namnet så är det här just en sådan bok.
Kerstin Lundberg Hahn har ju skrivit flera böcker med spöktema, den innan heter Skuggan i väggen och är en riktigt bra bok i mellanåldern hcg, dvs. 10-12. Huvudpersonen i boken är pojkflickan Mikaela men som kallar sig själv för Micke. Hennes senaste bok vänder sig dock till något äldre och är hc, u klassad, dvs. från 13 år och uppåt. Fast jag måste påpeka att gränserna är flytande och självklart går båda böckerna att läsa för både äldre och yngre. Det är inte så stor skillnad på dem språkmässigt, skillnaden är väl bara att det i barnkolonin rör sig om en något äldre huvudperson, 14- åriga Joel och att det utöver spöken och övernaturliga händelser finns med lite oskyldig tonårskärlek mellan Joel och granntjejen Nina.

Klassiska och enligt mig ännu oöverträffade ungdomsböcker i den lite mystiska övernaturliga andan är ju givetvis annars Maria Gripes böcker om Skuggserien och Tordyveln flyger i skymningen. Här vill jag särskilt passa på att nämna den fascinerande och lite märkliga Caroline. Som ung tonåring var mycket fängslad av henne. Vem var inte det föresten av oss alla som läst dem? Caroline var ju också en slags pojkflicka som ibland uppträdde i form av ung kvinna och ibland i form av ung man och såväl män som kvinnor förälskade sig i henne. Värt att nämna tycker jag med tanke på vårt tema under de här veckorna.  Jag ska absolut ta och läsa Maria Gripes böckerna igen någon gång och se hur de står sig och hur man upplever dem nu som lite äldre. Sämre tror jag inte de har blivit i alla fall. Ett litet tips till oss alla kanske! :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar