söndag 3 mars 2013

Your Foulness


Jag utfärdar härmed en fet varning för fantasykomedin YourHighness!
Första gången jag lånade filmen tröttnade jag efter tjugo minuter och hundra dåliga skämt. Inför detta inlägg tvingade jag mig dock igenom hela för att åtminstone kunna säga att jag gett den en ärlig chans.

Med skådespelare som Natalie Portman, Zooey Deschanel och Toby Jones tänkte jag att detta, trots det smaklösa omslaget, skulle kunna vara en underhållande historia (jag gillar ju äventyrsgenren). Men man inser redan under de första minuterna att så inte är fallet.

Den djärve och populäre prins Fabious ger sig ut för att rädda sin gemål från att bli befruktad av den onde och perverterade trollkarlen Leezar. Med på uppdraget är hans oduglige bror och filmens antihjälte prins Thadeous (Danny McBride). Under äventyrets gång har manusförfattaren slängt in de flesta klassiska fantasyschablonerna utan någon större finess. Vi möter Natalie Portman i avslöjande läderrustning, nymfer som visar brösten och en minotaur som hjälten hugger penis av och bär som trofé. Und so weiter, und so weiter…

Your Highness är i bästa fall bitvis rolig i sin absurditet, men mestadels är det en rörig soppa av anakronism, pubertal vulgohumor och kackiga effekter. Inget skämt är för lågt för den här filmen - det mesta handlar om drift med homosexualitet, kvinnor och knark.
Hur är det möjligt att såpass bra skådespelare är med i någonting så här uselt? Låt oss åtminstone hoppas att de hade roligt under inspelningen… 

(Den verkar faktiskt ganska rolig när man ser trailern - men det är bara ljug)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar