torsdag 21 februari 2013

Zooma inte in på den här...

Dagens Varning är Marie-Chantal Longs bok Zoom.

Kort om handlingen; högstadieskolan, Norden skola, som Carro går på skall sätta upp musikalen West Side story. Carro vill mest vara med för sakens skull, eftersom alla andra som är något på skolan kommer vara med och någon snygg dans kille från typ idol skall vara med. Men hon klarar inte av att kvala in till musikalen men får istället i uppdrag att filma förberedelserna, repetitionerna innan med mera. Genom kameran observerar hon de andra eleverna, lärarna och så vidare. Hon upptäcker saker hon inte sätt tidigare... Det är ett schyst upplägg och boken tar upp viktiga saker (ensamhet, vänner som behandlar varandra illa, frånvarande föräldrar med mera).

Problemet är att jag inte kan ta boken på allvar. För man får inte du:a lärarna på skolan och man får kvarsittningar på lördagar (LÖRDAGAR!!) om man bryter mot reglerna.
Man skulle kunna tro att boken utspelar sig förr i tiden någon gång, men boken utspelar sig uppenbarligen i nutid med tanke på hur ofta facebook dyker upp i boken.
Kanske är Marie-Chantal kvar i hur det var när hon gick i skolan, för så är det inte i skolorna i sverige längre (och skönt är det!).

Dom här konstigheterna gör att jag liksom inte kan ta något i boken seriöst. Hela bokens trovärdighet faller och jag tappar intresset totalt. För mig är bokens känsla så viktig och de här konstigheterna förstör känslan helt. Jag blir liksom medveten om att det jag läser bara är något som någon har hittat på, illusionen förstörs.

Någon annan som läst boken? Vad tycker DU om den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar