fredag 2 mars 2012

Tips till Vickan

Idag tipsar jag prinsessan Victoria om vad jag tycker att hon borde läsa och lyssna på inom den närmaste framtiden!

#1. Ingen har väl lyckats undgå att märka att Victoria och hennes snubbe har fått barn i förra veckan, och därför är det första jag vill rekommendera Vickan att läsa faktiskt en bok till henne som förälder, om barn. Boken Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 handlar om att hjälpa föräldrar ge sina barn fler val än de ”uppenbara” i en värld där flickor förväntas agera som flickor ”ska vara”, och pojkar som pojkar ”ska vara”. Jag hoppas att den lilla nya prinsessan ges möjlighet att bli precis den sortens prinsessa, eller icke-prinsessa, hon vill vara.

#2. Vickan är ju född in i en väldigt speciell familj. Och jag har en känsla av att kungafamiljen tar sig själva på lite för stort allvar. För att lätta upp kungahussnobberiet tycker jag att Vickan borde vara den som går i framkant för skaffa lite självdistans, och det tycker jag att hon ska göra genom att först läsa alla Liv Strömqvists serier, som ofta tar upp kungafamiljen på ett eller annat sätt (börja från början Vickan, med att läsa 100 procent fett). Och sedan fortsätta med att läsa även Nina Hemmingssons serie Mina vackra ögon, som innehåller ett alldeles fantastiskt och absurt parodiavsnitt kring Viktoria och Daniel.

#3. I Victorias arbete med att skaffa sig lite nya insikter, tycker jag även att det är helt rätt att hon jobbar på sin attityd – och vem är bättre att hjälpa till med det än Cleo? Jag tror att jag har postat den här videon tidigare, men jag gör det en gång till, för jag vill att Vickan lyssnar på Don’t call yourself a king när hon är riktigt förbannad på Filip (eller kanske Kungen). Och efter det fortsätta med att lyssna på hela Cleos nysläppta album Left the city burning. Finns tyvärr inte på biblioteket riktigt än, men det är på g!


Ha en bra helg Vickan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar