onsdag 2 september 2009

Vampyrskräck!

Jag har på annat håll tipsat om mina favoritvampyrer men jag bara måste tipsa om ännu en bok om vampyrer som skrämde mig sömnlös när jag läste den första gången. Det handlar om Staden som försvann med Stephen King.

Boken utspelas i den lilla staden Jerusalems Lot i nordöstra USA. Det är författaren Ben Mears barndomsstad och han återvänder dit efter att hans fru dött. Han planerar att skriva en bok om Marstens hus, ett hus i staden med dåligt rykte. Huset fick sitt namn av sin förre ägare, torpeden Hubert "Hubie" Marsten, som anklagades för mord på flera barn. När Ben Mears är i staden tas huset över av ett par mystiska främlingar, Mr. Straker och Mr. Barlow, som öppnar en antikaffär. Det blir startskottet för en rad försvinnanden och Ben Mears inser att något fruktansvärt håller på att hända i Jerusalems Lot.

Jag ska inte avslöja för mycket men kan bara säga att vampyrer intagit den lilla staden.

Gillar man vampyrskräck av den här typen ska man också kolla in en av de bästa svenska böcker som släppts de senaste åren, Låt den rätte komma in, av Johan Ajvide Lindqvist.

Musik som passar till dessa läskigheter är My bloody valentine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar