onsdag 18 juni 2014

Fotboll och framgång

Nu i fotbolls-VM tider passar det väl utmärkt med en bok om fotboll för er som inte kan få nog av denna sport. Därför tänkte jag tipsa om Markus Birros bok Calcio Amore: Drömmen. Det är den första delen i en planerad triologi. Nästa del kommer i november.
 
Huvudperson är Daniel, en ganska vanlig kille från Göteborg. Daniel är en lite tillbakadragen typ som inte gör så mycket väsen av sig utanför fotbollsplanen. Det som han verkligen,verkligen  brinner för är fotbollen, både att spela fotboll själv och att följa sitt favoritlag Roma. När han är på fotbollsplanen känner han att han blir den han verkligen är. Då kan han glömma sina föräldrar som bara bråkar och kanske ska skiljas, skolan han tycker är tråkig och att han aldrig vågar ringa tjejen han är intresserad av. Då är det fotbollen som gäller. Och fotboll är han bra på. Så bra att han får chansen att ingå i det svenska P15 landslaget och spela en match mot Italien. Vad han inte vet är att på läktarna sitter det talangscouter och snart kommer han få ett erbjudande som han inte ens kunnat drömma om.

Även om jag inte spelar fotboll själv (har nog inte gjort det sen jag var 12 år)  så tycker jag att boken helt klart är bäst när den handlar om matcherna, fotbollen och allt runt den. Markus Birro som skrivit boken är ju själv Romasupporter och kan väldigt mycket om framförallt italiensk fotboll, vilket märks. Det som jag kan störa mig på då och då när jag läser är Markus Birros aningens högtravande språk som ibland känns mer 42-årig poet och mindre 14-årig fotbollskille. Men på det stora hela är det en ganska lättläst och bra fotbollsbok. Och spelar man själv fotboll eller håller på något lag så känner man nog ingen sig ännu mer än vad jag gjorde. Lånas såklart på ditt bibliotek! Kolla här var den finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar