tisdag 14 augusti 2012

Du glömde säga hej då

Jag har nu helt snöat in på kärleksromaner – hjärta, smärta & livet helt enkelt.
Och här kommer ännu en sådan bok av Sarah Dessen. Dessen är (för tillfället) min amerikanska favoritförfattare när det gäller ungdomsböcker. Jag läste någonstans att hennes böcker är: ”bladvändare som drabbar läsaren direkt”. Och det tycker jag stämmer bra. Jag streckläser alltid hennes böcker.
I denna bok är det Mclean som står i centrum. Efter en uppslitande skilsmässa mellan föräldrarna. Flyttar hon nu runt med sin pappa som arbetar som konsult i restaurangbranschen. På två år har de flyttat 4 gånger och varje gång har hon valt ett nytt namn och en ny ”personlighet” - den populära tjejen, dramatjejen, nörden etc. Alltför att hon kan. Hon vet att de inte kommer stanna speciellt länge utan hon kan ha självförtroende och våga mer än vad hon skulle ha gjort om hon bara var Mclean.

Men denna flytt blir annorlunda – av någon anledning presenterar hon sig med sitt riktiga namn. Och allt ställs på sin spets. Vem är hon Mclean på riktigt, när hon inte låtsas. Duger hon som hon är?

Dessen är en av USA:s populäraste ungdomsboksförfattare och hon finns ofta med högt upp på topplistorna. Du glömde säga hej då är hennes tionde roman och den tredje som översatts på svenska.

Passa på och låna boken här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar