torsdag 19 juli 2012

Så ung och så förbannad

Ibland frågar ni mig om böcker man kan läsa om man redan läst Joe Abercrombie och George R.R. Martin. Jag har här ett tips till alla er, som likt mig, gillar fantasy som är smutsig, blodig och full av giftiga karaktärer. Boken jag ska tipsa om nu är en mörk och våldsam hämndhistoria med den kanske giftigaste och mest samvetslöse huvudpersonen jag stött på. Det handlar om Prince of thorns av Mark Lawrence. Huvudpersonen jag pratar om heter Jorg, en ung prins, som blir vittne till hur hans mamma och lillebror slås ihjäl av några soldater utsända av greve Renar. Själv försöker han fly men fastnar i en taggbuske och hänger där hjälplöst fast tills han hittas dagen efter av sin far kungens soldater. Något händer med honom den dagen och han blir besatt av att hämnas på greven. Inget får stå i vägen för honom och han blir helt iskall i sin blodtörst. Han rymmer från faderns slott och slår sig ihop med ett gäng laglösa rånare och mördare. Trots att han bara är tretton år gammal gör hans hänsynslöshet och känslokyla honom snart till ledare för det laglösa gänget. En dag bestämmer han sig för att återvända till slottet med sina nya kamrater och frågan är bara hur fadern, som skaffat sig en ny familj, ska ta emot den förlorade sonen?

Jorg är verkligen ingen trevlig person. Han mördar, offrar sina vänner och stjäl utan att blinka. Det är spännande att följa hans jakt efter hämnd då man aldrig kan vara riktigt säker på vad han ska hitta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar